国立民族学博物館調査報告(Senri Ethnological Reports)
No.65 Authenticity and Cultural Identity: Performing Arts in Southeast Asia
2007年1月11日刊行
Edited by Yoshitaka Terada
バックナンバー刊行の目的および意義
本書は、2003年9月に民博で開催された国際シンポジウム Questioning Authenticity: Southeast Asian Performing Arts and Issues of Cultural Identity (「日本・アセアン交流年2003」の関連事業)の報告書である。このシンポジウムは、「真正性」と「文化的アイデンティティ」を共通するキーワードにしながら、東南アジア音楽・芸能が直面する諸問題を多角的に分析することを目的とした。
本報告書は、シンポジウムにおける発表を基にした論文など11本と、発表に対するコメント・論評3本を収め、それぞれ「真正性」の内容・定義を本質主義的に追及するのではなく、この概念の運用が音楽・芸能の実践にいかに作用するかを分析している。扱われるテーマは多岐にわたり、国家の文化政策とローカルな文化実践の軋轢・緊張関係、マイノリティ集団による音楽・芸能を媒介としたアイデンティティの生成または操作、伝統音楽・芸能の伝承の現状とその問題点、戦争における音楽の役割などを含む。
Table of Content
Introduction
……………… Yoshitaka Terada
……………… Yoshitaka Terada
Part I: Cultural Policy, Nationalism, and Performing Arts
Shaping Official Dramatic Art in the Siamese-Japanese Cultural Exchange
……………… Paritta Chalermpow Koanantakool
Myanmar's Nation-Building Cultural Policy: Traditional Music and Political Legitimacy
……………… Gavin Douglas
Cultural Policy on Balinese Performing Arts: The First Decade of LISTIBIYA
……………… Hideharu Umeda
Shaping Official Dramatic Art in the Siamese-Japanese Cultural Exchange
……………… Paritta Chalermpow Koanantakool
Myanmar's Nation-Building Cultural Policy: Traditional Music and Political Legitimacy
……………… Gavin Douglas
Cultural Policy on Balinese Performing Arts: The First Decade of LISTIBIYA
……………… Hideharu Umeda
Part II: Music of the Minorities
The Lion Dances to the Fore: Articulating Chinese Identities in Penang and Medan
……………… Tan Sooi Beng
Identity Manipulation and Improvisatory Singing in Central Borneo
……………… Takasi Simeda
Recent Changes in Tai-Lue Folk Song (Khap Lue) in Northern Thailand and Yunnan, China
……………… Yuji Baba
Music and Minorities: The Future through the Past
……………… Adelaida Reyes
The Lion Dances to the Fore: Articulating Chinese Identities in Penang and Medan
……………… Tan Sooi Beng
Identity Manipulation and Improvisatory Singing in Central Borneo
……………… Takasi Simeda
Recent Changes in Tai-Lue Folk Song (Khap Lue) in Northern Thailand and Yunnan, China
……………… Yuji Baba
Music and Minorities: The Future through the Past
……………… Adelaida Reyes
Part III: Challenges and Resistance
Transmission of Khmer Traditional Performing Arts:
Its Genuineness, Challenge, and Impact on Society
……………… Sam-Ang Sam
Transmission of Maranao Kolintang Music
……………… Usopay H. Cadar
Transmission of Traditional Performing Arts: Indonesian Case
……………… Endo Suanda
"Our Songs Can Drown out the Bomb!": Musical Change in Vietnam since the War
……………… Phong T. Nguyen
Transmission of Khmer Traditional Performing Arts:
Its Genuineness, Challenge, and Impact on Society
……………… Sam-Ang Sam
Transmission of Maranao Kolintang Music
……………… Usopay H. Cadar
Transmission of Traditional Performing Arts: Indonesian Case
……………… Endo Suanda
"Our Songs Can Drown out the Bomb!": Musical Change in Vietnam since the War
……………… Phong T. Nguyen
Part IV: Commentaries
Studying Minority Performing Arts in Southeast Asia
……………… Yoshiko Okazaki
Commentary on Presentations
……………… Robert Garfias
Southeast Asia as a Cultural Cluster
……………… Tomoaki Fujii
Studying Minority Performing Arts in Southeast Asia
……………… Yoshiko Okazaki
Commentary on Presentations
……………… Robert Garfias
Southeast Asia as a Cultural Cluster
……………… Tomoaki Fujii
Contributors