国立民族学博物館研究報告 2004 29巻1号
目 次
Umesao Tadao’s Civilization-Theory, Viewed in the Historical Context of Japanese Anthropological Science
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Josef Kreiner
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1
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Looking for Love and Miracles: Multivocal Composition and Conflicts among Believers in a Sufi Mausoleum Festival of Rajasthan, India
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Minoru Mio
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21
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Gathering and Releasing Animals: Reindeer Herd Control Activities of the Indigenous Peoples of the Verkhoyansky Region, Siberia
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Hiroki Takakura
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43
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梵鐘鋳型の造型方法
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吉田 晶子
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71
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Проблемы у коренных малочисленных народов Севера в ХХ веке
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Чунер Михаилович Таксами
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181
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寄稿要項・執筆要領
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197
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BULLETIN OF THE NATIONAL MUSEUM OF ETHNOLOGY Vol. 29 No. 1 2004
Josef Kreiner
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Umesao Tadao’s Civilization-Theory, Viewed in the Historical Context of Japanese Anthropological Science
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1
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Minoru Mio
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Looking for Love and Miracles: Multivocal Composition and Conflicts among Believers in a Sufi Mausoleum Festival of Rajasthan, India
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21
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Hiroki Takakura
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Gathering and Releasing Animals: Reindeer Herd Control Activities of the Indigenous Peoples of the Verkhoyansky Region, Siberia
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43
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Syoko Yoshida
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Methods of Molding Japanese Buddhist Temple Bells
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71
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181
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Umesao Tadao’s Civilization-Theory,
Viewed in the Historical Context of Japanese
Anthropological Science
Viewed in the Historical Context of Japanese
Anthropological Science
Josef Kreiner*
日本における民族学と梅棹忠夫氏の文明論の位置づけ
ヨーゼフ・クライナー
In 1957, Umesao Tadao’s later famous paper “Prolegomena of an ecological view of the history of civilization” was first published in the journal Chûô-Kôron. The theory put forward in this article and evolved in several papers, monographs and symposia through the years implies Umesao’s conviction that Japanese civilization as a concrete existing system of people and institutions (and as such different from the intellectual abstract of this system, i.e. culture) resembles in many aspects that of Western Europe while at the same time is entirely different from the systems underlying East Asiatic cultures similar to Japan. Umasao’s scientific work brought about a deep and ongoing change of paradigm in Japanese ethnology, dominated since the times of Henry von Siebold and Edward S. Morse by questions of Japanese ethnogenesis, prehistory and the foundation of the early Japanese state, as can be seen for instance in the studies of scholars like Oka Masao, Egami Namio or Yanagita Kunio. It also meant that with the growing influence of Umesao’s thinking, the centre of gravity of Japanese ethnology moved gradually from Tokyo to Kyoto and finally to the National Museum of Ethnology founded by Umesao in the 1970s.
梅棹忠夫氏は,昭和32年にその論文「文明の生態史観序説」を雑誌『中央公論』に発表,後に幾つかの研究論文やシンポジウムの席上でそれを発展させ,学界の注目を集めた。梅棹氏の説によると,「文明」は人間と制度からなる体系で,人間によるその体系の抽象にすぎない「文化」と基本的に違っている。だから日本文明は,同じ生態系で生まれた西欧文明と著しく似ている。これに対して,文化的な面で似通っている東アジアの諸文明とは全く異なっている。日本民族学がヘンリー・フォン・シーボルトとエドワード・S・モース以来,日本民族文化の源流と日本国家の起源の問題に支配されていたことは,岡正雄や江上波夫,柳田国男等の研究にも示されているとおりだが,梅棹氏の研究はそこに大きなパラタイム転換をもたらしたといえる。また,彼の説が近年隣接諸科学にも影響を及ぼしてくるにつれて,日本民族学の中心は少しずつ東京から京都や梅棹の設立した大阪の国立民族学博物館に遷り,外国における日本研究にもようやく注目が集まるようになった。
* University of Bonn, Japanologisches Seminar(ボン大学日本文化研究所)
Key Words:Japanese ethnology, theory building, history of research, civilization-theory, Japanese ethnogenesis
キーワード:日本民族学,学説形式,研究史,文明論,民族文化起源論
キーワード:日本民族学,学説形式,研究史,文明論,民族文化起源論
Looking for Love and Miracles:
Multivocal Composition and Conflicts among Believers in
a Sufi Mausoleum Festival of Rajasthan, India1)
Multivocal Composition and Conflicts among Believers in
a Sufi Mausoleum Festival of Rajasthan, India1)
Minoru Mio*
愛と奇蹟を求めて
―インド・ラージャスターン州における
スーフィー聖者廟祭礼の多声的構成と信者間の葛藤―
―インド・ラージャスターン州における
スーフィー聖者廟祭礼の多声的構成と信者間の葛藤―
三 尾 稔
A large number of Muslims as well as Hindus pay homage to the Sufi mausoleum of Baba Diwana Shah (who was active in the Mewar region of Rajasthan, India in the first half of the 20th century), just as followers do in other Sufi saint mausoleums in South Asia, in their search for aid from the supernatural power of the saint’s tomb. Moreover, the core followers of this saint mausoleum cult consider personal love for the saint the basis of their faith, and express their deep love to the saint through ritual activities. The administration of the mausoleum is also carried out by these core followers. As the saint took many disciples without making distinctions between Muslims and Hindus, there are still Hindus among those who play a central role in the present saint mausoleum cult. However, since the saint ascended without appointing a formal successor, there has been an ongoing dispute over leadership of the core followers between the Hindu disciples and their descendants, the Muslim disciples, and the saint’s descendants. The process and the interpretation of the most important annual festival (‘urs) also reflects this dispute among the core followers.
This paper addresses the multivocal composition of the annual festival, and considers especially how rivalry among the core followers is reflected in the performance of the rituals. It also describes the competition and coexistence of the core groups that seek leadership of the cult. The authority of the cult is expressed in the festival by holding the executive right to the most important secret ritual as well as by being the ultimate gift giver in a sacred exchange in the mausoleum. Competing groups try to monopolize these rights and criticize each other, for trying to usurp authority in illegitimate ways. The axis of confrontation seems to be rooted, rather than in the communal identity difference between Hindus and Muslims, in the peculiar character of the Sufi saint faith in which the disciple’s personal devotion to the saint is regarded as being of ultimate importance. The relationship between a saint and a desciple can be understood in terms of personal and internal love, and the relationship is considered as unique and beyond conventional norms. The reason this unique internal love between a saint and his follower is expressed in a set, conventional ritual performance will also be considered in the conclusion.
This paper addresses the multivocal composition of the annual festival, and considers especially how rivalry among the core followers is reflected in the performance of the rituals. It also describes the competition and coexistence of the core groups that seek leadership of the cult. The authority of the cult is expressed in the festival by holding the executive right to the most important secret ritual as well as by being the ultimate gift giver in a sacred exchange in the mausoleum. Competing groups try to monopolize these rights and criticize each other, for trying to usurp authority in illegitimate ways. The axis of confrontation seems to be rooted, rather than in the communal identity difference between Hindus and Muslims, in the peculiar character of the Sufi saint faith in which the disciple’s personal devotion to the saint is regarded as being of ultimate importance. The relationship between a saint and a desciple can be understood in terms of personal and internal love, and the relationship is considered as unique and beyond conventional norms. The reason this unique internal love between a saint and his follower is expressed in a set, conventional ritual performance will also be considered in the conclusion.
インド・ラージャスターン州メーワール地方で20世紀前半に活動したスーフィー聖者ババ・ディワナ・シャーの聖者廟には,南アジアの他のスーフィー聖者廟同様,ムスリムのみならず多数のヒンドゥーが聖者の墓の神秘的な霊力による救いを求めて参拝に訪れる。また聖者廟信仰の中核となる信者たちは,聖者に対する人格的な尊崇の念を信仰の基盤とし,聖者への深い愛を儀礼を通じて表現している。廟の管理運営も廟信仰の中核的な集団に担われてきた。聖者はムスリム,ヒンドゥーの区別をすることなく多くの弟子を取っており,現在の聖者廟信仰の中核的役割を果す者の中にもヒンドゥーが含まれている。しかし,この廟の聖者は正式な継承者を定めることなく昇天したため,信仰の核となる集団のリーダーシップをめぐってヒンドゥーの高弟やその子孫,ムスリムの弟子たち,及び聖者の子孫たちの間で紛争が続けられてきた。廟で最も重要な聖者の年忌祭の執行や解釈にも彼らの対立は色濃く反映されている。
この論文では,聖者の祭礼の多声的な構成に焦点をあて,特に信仰の中心的なメンバーの間の拮抗的な関係が儀礼の執行にどのように反映されているのかを考察し,信仰の中心的権威を求める諸グループが競合しつつ共存している状況を記述する。信仰の中心的権威は,祭礼に伴う贈与交換で究極的な贈与の与え手になること及び最重要の秘儀の執行権を持つことで表現される。競合する諸グループはそれらの権限を独占することをめざし,対立するグループが邪なやりかたで権威を侵そうとしていることを相互に非難する。ここにみられる対立の軸は,ヒンドゥーとムスリムのコミュナルなアイデンティティーの対立というよりは,聖者に対する人格的信仰をどのように証拠立てるかとういうスーフィー聖者信仰特有の性質に由来するものと思われる。聖者と弟子の関係は人格的,内面的な愛の関係と捉えられ,伝統的な規範をも超える関係とされる。結論部では聖者祭礼が多声的に構成されるにいたる背景が,聖者_弟子関係のユニークさの表現がある一定の伝統的な儀礼的行為に収斂する理由とあわせて考察される。
この論文では,聖者の祭礼の多声的な構成に焦点をあて,特に信仰の中心的なメンバーの間の拮抗的な関係が儀礼の執行にどのように反映されているのかを考察し,信仰の中心的権威を求める諸グループが競合しつつ共存している状況を記述する。信仰の中心的権威は,祭礼に伴う贈与交換で究極的な贈与の与え手になること及び最重要の秘儀の執行権を持つことで表現される。競合する諸グループはそれらの権限を独占することをめざし,対立するグループが邪なやりかたで権威を侵そうとしていることを相互に非難する。ここにみられる対立の軸は,ヒンドゥーとムスリムのコミュナルなアイデンティティーの対立というよりは,聖者に対する人格的信仰をどのように証拠立てるかとういうスーフィー聖者信仰特有の性質に由来するものと思われる。聖者と弟子の関係は人格的,内面的な愛の関係と捉えられ,伝統的な規範をも超える関係とされる。結論部では聖者祭礼が多声的に構成されるにいたる背景が,聖者_弟子関係のユニークさの表現がある一定の伝統的な儀礼的行為に収斂する理由とあわせて考察される。
* National Museum of Ethnology, Osaka(国立民族学博物館民族社会研究部)
Key Words:India, Sufism, festival, faith, love affection
キーワード:インド,スーフィズム,祭礼,信仰,愛
キーワード:インド,スーフィズム,祭礼,信仰,愛
1 Introduction
2 Overview of the Dargāh of Baba Diwana Shah of Kapasan 3 A Brief History of the Dargāh |
4 The ‘urs at Baba Diwana Shah’s Dargāh
5 Levels of the ‘urs: the Multivocal Composition of the Saint’s Festival 6 Conclusion: Coexistence and the Contesting of Ritual Practices |
Gathering and Releasing Animals: Reindeer Herd
Control Activities of the Indigeneous Peoples of the
Verkhoyansky Region, Siberia
Control Activities of the Indigeneous Peoples of the
Verkhoyansky Region, Siberia
Hiroki Takakura*
追集と解放
―シベリア・ベルホヤンスク地域における
先住民のトナカイの群れ管理の実態―
―シベリア・ベルホヤンスク地域における
先住民のトナカイの群れ管理の実態―
高 倉 浩 樹
Arctic Anthropologists have conducted theoretical studies in order to understand methods of reindeer herd control in Siberia. However, little is known about how herders actually manage herds of reindeer in pasture on a day-to-day basis. Based on data collected through fieldwork in Northern Yakutia, Siberia from 1994-1997, this paper examines the concrete processes and distinctive features of reindeer herding activities as a case study. The object of analysis is the professional herding brigade of a former State farm. The rhythms of the seasonal migrations and their relationship to husbandry activities are described quantitatively. I also outline the day-to-day herding activities. Herding involves human-animal interaction: the herders’ interventions are gathering, catching, placing and releasing. Animal behaviours corresponding to the human activities are moving-in, grazing, resting, and leaving. Taking into account the nature of the herd, I describe how the day-to-day herding pattern is related to the seasonal migrations. The general principle of herd control in this case study is that herders allow a part of the herd (riding reindeer) to supervise and lead (drive) the other animals.
The different human attitudes to animals in herding activities result in a dual structure of the herd, which appears to maintain a homeostatic spatial extension between animals and humans. It also corresponds to thte herders’ system of reindeer classification. Herders’ gathering and releasing are crucial herding activities which enable a space to be appropriated where livestock can be freely pastured.
The different human attitudes to animals in herding activities result in a dual structure of the herd, which appears to maintain a homeostatic spatial extension between animals and humans. It also corresponds to thte herders’ system of reindeer classification. Herders’ gathering and releasing are crucial herding activities which enable a space to be appropriated where livestock can be freely pastured.
シベリア先住民にみられるトナカイ飼育の群れ管理を理解するため様々な理論的考察が極北人類学研究においてなされてきた。しかしながら,放牧地において毎日実際にどのように家畜の群れが管理されているのかそのことについての記述は少ない。本稿は,1994-1997年のシベリア・北部ヤクーチアにおける現地調査で得られた民族誌資料に基づき,群れ管理活動の具体的な過程とそこにみられる顕著な特徴を事例研究として検討するものである。分析の対象は,職業として牧夫が雇用されていた旧国営農場(ソフホーズ)のトナカイ飼育作業班(ブリガーダ)である。まず季節移動の周期性そしてそれらと生殖管理活動との関係が定量的に記述される。ついで一日を単位とする放牧活動について明らかにされる。そこではヒト側による追集・捕獲・配置・解放という介入活動と,対応する動物側の移動・採食・休息・離散という行動からなるヒト―動物観の相互関係が伴っている。さらにトナカイの群の性質について考慮しながら,いかに一日を単位とする放牧活動パターンが季節活動と絡み合っているのか記述する。この事例研究においてみられる群れ管理の基本的な原則は,牧夫が群れの一部(騎乗トナカイなど)に,残りの家畜の監督と誘導を担わせるという点にある。放牧活動において様々な家畜への関わりが組み合わされることにより,群れは二重構造となり,それは人と家畜の間の恒常的な空間の維持となって出現する。同時にそれらはトナカイの分類体系とも一致している。追集と解放という活動は,家畜が自由に放牧される空間の領有を可能にする根幹なのだ。
* Center for Northeast Asian Studies, Tohoku University
(東北大学東北アジア研究センター,国立民族学博物館共同研究員)
(東北大学東北アジア研究センター,国立民族学博物館共同研究員)
Key Words:human-animal relationships, herd control, appropriation of space, dual structure of herd, reindeer, Even, Sakha (Yakut)
キーワード:ヒト―動物関係,群れ管理,空間の領有,群れの二重構造,トナカイ,エヴァン,サハ(ヤクート)
キーワード:ヒト―動物関係,群れ管理,空間の領有,群れの二重構造,トナカイ,エヴァン,サハ(ヤクート)
1 Introduction
2 The Verkhoyansky Reindeer Herders 3 Seasonal Migration and Ralated Labour 4 The Day-to-Day Pattern of Reindeer Herding |
5 Two Groups of Reindeer
6 In Between Gathering and Releasing Herds: A Way of Appropriating Nature 7 Conclusion |
梵鐘鋳型の造型方法
吉 田 晶 子*
Methods of Molding Japanese Buddhist Temple Bells
Syoko Yoshida
日本の梵鐘は,世界に類のない荘厳で奥深い音色を響かせる青銅製大型鋳造品である。その祖形は中国鐘に求められるものの,日本で独自の発展を遂げ,独特の形式美を完成させた。現代日本の鋳物業は世界でトップクラスの技術力を誇り,大部分の工場では最先端技術を駆使して工業製品を生産するが,一部の鋳造所では近代以前の方法を残して梵鐘などの伝統製品を造り続けている。
本稿では,先ず,滋賀県の西澤梵鐘鋳造所の梵鐘鋳造技術を詳細に報告する。同鋳造所の梵鐘鋳造は,すでに国立民族学博物館によりビデオ映像として記録されているが,本稿はこれと合わせることで完全な記録保存となることを目的の一つとする。次に,各地の鋳造所の事例を報告し,西澤梵鐘鋳造所の技術と比較する。さらに,古文書に記録された江戸時代の梵鐘鋳造の検討を行う。これらによって,近代以前の日本の鋳物業が一点物の鋳造について高度に成熟した技術を保持していたこと,及び技術的にいくつかの系譜の違いによる差異があることを明らかにする。
日本における梵鐘の鋳型造型は伝統的に真土型法の一方法である惣型法を使い,外型は挽型法により造型される。これは製品と同形同大の原型を作らずに,製品の半断面を呈した挽型で外型を造型することから鋳型造型を始めるという世界的に見て例の少ないと思われる方法である。
外型造型が一様であるのに対して,中子の造型方法は一定でなく,(1)挽中子式,(2)込削り中子式,(3)挽中子・込削り中子折衷式に分類でき,現在は(1)が主流であるが,近代以前には(2)が広く存在すると推定した。(2)から(1)への変化は大型鋳造製品を効率よく規格どおりに量産するためのマニュアル化が重視されたためであるが,一元的に(2)から(1)へ変化したわけではない。技術の変遷や系譜の全容を解明するためには,梵鐘の総合的な観察や多角的な鋳造技術の調査が必要である。
本稿では,先ず,滋賀県の西澤梵鐘鋳造所の梵鐘鋳造技術を詳細に報告する。同鋳造所の梵鐘鋳造は,すでに国立民族学博物館によりビデオ映像として記録されているが,本稿はこれと合わせることで完全な記録保存となることを目的の一つとする。次に,各地の鋳造所の事例を報告し,西澤梵鐘鋳造所の技術と比較する。さらに,古文書に記録された江戸時代の梵鐘鋳造の検討を行う。これらによって,近代以前の日本の鋳物業が一点物の鋳造について高度に成熟した技術を保持していたこと,及び技術的にいくつかの系譜の違いによる差異があることを明らかにする。
日本における梵鐘の鋳型造型は伝統的に真土型法の一方法である惣型法を使い,外型は挽型法により造型される。これは製品と同形同大の原型を作らずに,製品の半断面を呈した挽型で外型を造型することから鋳型造型を始めるという世界的に見て例の少ないと思われる方法である。
外型造型が一様であるのに対して,中子の造型方法は一定でなく,(1)挽中子式,(2)込削り中子式,(3)挽中子・込削り中子折衷式に分類でき,現在は(1)が主流であるが,近代以前には(2)が広く存在すると推定した。(2)から(1)への変化は大型鋳造製品を効率よく規格どおりに量産するためのマニュアル化が重視されたためであるが,一元的に(2)から(1)へ変化したわけではない。技術の変遷や系譜の全容を解明するためには,梵鐘の総合的な観察や多角的な鋳造技術の調査が必要である。
The Japanese Buddhist temple bell is a wonderful bronze foundry product with a unique tone of solemnity. Deriving ultimately from China, it developed its final form in Japan. Today the Japanese foundry industry is proud of its world class techniques, and the majority of plants employ high technology in production. On the other hand, there remain a few foundries that continue to manufacture traditional products, temple bells among others, using classic, pre-modern techniques.
In this paper I firstly report in detail on the casting technique for temple bells employed at the Nishizawa foundry in Shiga prefecture. The same process has been filmed by the National Museum of Ethnology, and one of the aims of this paper is to provide a written accompaniment to the film in order to make a complete record. Secondly, this paper describes some other traditional foundry techniques in addition to the one used at the Nishizawa foundry, and furthermore considers the techniques recorded in the archives of the Edo era. In doing so, it shows that the pre-modern Japanese foundry had highly developed techniques for casting one of a kind product, and that there are similarities and differences among these techniques.
The mold of the Japanese temple bell is traditionally formed with a loam model rather than using a pattern made from wax or sand. Firstly the outer model is made by the sweeping mold technique, and then the core part is made, a method rarely seen in other parts of the world.
While the same method is basically always used for the outer molds, the core parts are made in various ways, which may be categorized into three as [1] the core sweeping method, [2] the core filling/whittling method, [3] a combination of core sweeping and core filling/whittling. Method [1] is the major one in use today, but it seems that method [2] was prevalent during the Edo era. The shift from method [2] to method [1] is explained as the result of an emphasis on standardizing the process to make it suitable for mass production. However, the shift was not unitary. In order to illuminate the whole story, further examinations of temple bells and multiple investigations into foundry techniques will be needed.
In this paper I firstly report in detail on the casting technique for temple bells employed at the Nishizawa foundry in Shiga prefecture. The same process has been filmed by the National Museum of Ethnology, and one of the aims of this paper is to provide a written accompaniment to the film in order to make a complete record. Secondly, this paper describes some other traditional foundry techniques in addition to the one used at the Nishizawa foundry, and furthermore considers the techniques recorded in the archives of the Edo era. In doing so, it shows that the pre-modern Japanese foundry had highly developed techniques for casting one of a kind product, and that there are similarities and differences among these techniques.
The mold of the Japanese temple bell is traditionally formed with a loam model rather than using a pattern made from wax or sand. Firstly the outer model is made by the sweeping mold technique, and then the core part is made, a method rarely seen in other parts of the world.
While the same method is basically always used for the outer molds, the core parts are made in various ways, which may be categorized into three as [1] the core sweeping method, [2] the core filling/whittling method, [3] a combination of core sweeping and core filling/whittling. Method [1] is the major one in use today, but it seems that method [2] was prevalent during the Edo era. The shift from method [2] to method [1] is explained as the result of an emphasis on standardizing the process to make it suitable for mass production. However, the shift was not unitary. In order to illuminate the whole story, further examinations of temple bells and multiple investigations into foundry techniques will be needed.
*財団法人枚方市文化財研究調査会
Key Words:Japan, Japanese Buddhist temple bell, traditional technique, casting mold, loam model, the core method
キーワード:日本,梵鐘,伝統技術,鋳造,鋳型真土型,挽型法,中子造型方法
キーワード:日本,梵鐘,伝統技術,鋳造,鋳型真土型,挽型法,中子造型方法
1 はじめに
2 西澤梵鐘鋳造所の梵鐘鋳造(滋賀県五個荘町) 2.1 西澤梵鐘鋳造所の概要 2.1.1 沿 革 2.1.2 工場プランと職人 2.1.3 梵鐘鋳型の造型工程 2.1.4 原材料と鋳物土 2.2 外型の造型 2.2.1 クレ型(粗型)の製作 2.2.2 アラマネ(粗真土)挽き 2.2.3 ヒキアゲ(挽上げ) 2.2.4 縦帯と浮出し文字の施文 2.2.5 イケモノ作製といけこみ作業 2.2.6 「笠形」の仕上げ 2.3 中子の造型 2.3.1 ジョウの設定 2.3.2 中子挽き 2.4 鋳型の完成 2.4.1 スナダメ 2.4.2 外型の仕上げ 2.4.3 中子の仕上げ 2.4.4 型合わせ 2.5 鋳込みと仕上げ 2.5.1 甑炉と送風装置 2.5.2 鋳込み準備 2.5.3 鋳込み 2.5.4 型ばらしと仕上げ 2.6 その他の製品 2.6.1 その他の製品の鋳型造型 2.6.2 半鐘鋳型の造型 3 各地の梵鐘鋳造 3.1 小田部鋳造所(茨城県真壁町) 3.1.1 概要 3.1.2 外型の造型 3.1.3 中子の造型 3.1.4 外型と中子の仕上げ 3.2 鈴木鋳工所(埼玉県川口市) 3.2.1 概要 3.2.2 外型の造型 3.2.3 中子の造型と型合わせ 3.3 金森鋳造所(富山県高岡市) 3.3.1 概要 |
3.3.2 外型の造型
3.3.3 中子の造型 3.3.4 外型の仕上げと型合わせ 3.4 古屋鋳造所(福岡県福岡市) 3.4.1 深見鋳造所と古屋鋳造所 3.4.2 外型の造型 3.4.3 中子の造型 3.4.4 鋳型の仕上げ 3.5 中川鋳造所(三重県桑名市) 3.5.1 概要 3.5.2 外型の造型 3.5.3 中子の造型 3.5.4 鋳型の仕上げ 3.5.5 新方式の鋳型造型 4 文献史料にみる梵鐘鋳造(大阪府枚方市田中家) 4.1 概要 4.2 外型の造型 4.3 中子の造型 4.4 鋳込み 5 梵鐘鋳型の造型 5.1 鋳型造型法の分類 5.1.1 造型法の整理 5.1.2 多様な分類法 5.1.3 鋳型造型法の定義 5.1.4 梵鐘の鋳型造型法 5.2 梵鐘中子の造型方式 5.2.1 挽型法の中子造型方式 5.2.2 造型方式の種類 5.3 挽中子式と込削り中子式 5.3.1 両方式の分布と変遷 5.3.2 中子構造と作業労力 5.3.3 造型技術と量産 5.4 込削り中子式の展開 5.4.1 鋳物師の技術 5.4.2 中子一体型と中子継ぎ型 5.5 挽中子・込削り中子折衷式 5.6 中国鐘と日本古代の梵鐘鋳造 5.6.1 日本古代の梵鐘 5.6.2 中国鐘の鋳型造型方法 5.6.3 中国鐘と日本の梵鐘 6 まとめと課題 |
Проблемы у коренных малочисленных
народов Севера в ХХ веке
народов Севера в ХХ веке
Чунер Михаилович Таксами*
20世紀における北方先住民族に関する諸問題
チュネル・ミハイロヴィチ・タクサミ
The history of the 20th century for the Northern native residents was depressing and complex. During this ear those originally rooted in this region experienced numerous hardships, and as a result some tribes among them are now in danger of extinction. In the 1930’s and 40’s they went through Starling’s purges, and from the 1950’s the full-scale development of Siberia led to ruin and pollution. Moreover, many of them were expelled from their inherited lands because of the formation of collective and national farms through Soviet policy. Today the drastic capitalization after the corruption of the Soviet regime has brought the chaos of black markets, driving the native residents into further difficulties. The policy of overcoming the backwardness of society and culture practiced during the Soviet era accelerated the decay and the oblivion of their traditional culture. This paper attempts to clarify their problems, and furthermore considers what should be done in order to resolve them.
20世紀の歴史は,北方先住民族にとっては,非常に重く,複雑なものであった。この間に,北の広大な大地に最初に根を下ろした人々は数多くの苦難を経験し,その結果,中には消滅の危機にまで直面している民族もある。例えば,1930年代,40年代にはスターリンの粛正の嵐を経験し,1950年代から本格的に始まるシベリア開発によって,彼らの生活の場は破壊されたり,汚染されたりしてきた。また,ソ連の政策的な集団農場や国営農場の改編によって,父祖伝来の土地を追われたものも多い。ソ連崩壊後は急速な資本主義化が無秩序な闇経済を生み出し,先住民たちの生活を窮地に追い込んでいる。ソ連時代に実施された社会,文化の後進性を克服しようとする政策も,彼らの伝統的な文化の破壊と忘却を促した。本稿ではそのような経験を経て21世紀を迎えた北方先住民族が,今どのような問題を抱えているのかを明らかにし,さらに,それを解決するためにはどのようなことをする必要があるのかについて考えていきたい。
*Музей антропологии и этнографии РАН(ロシア科学アカデミー人類学民族学博物館)
Гость-профессор национального музея этнологии(2002)(2002年度国立民族学博物館外国人客員教授)
Гость-профессор национального музея этнологии(2002)(2002年度国立民族学博物館外国人客員教授)
Key Words:Russia, Soviet Union, Siberia, indigenous Peoples in the North, problems of indigenous minorities
キーワード:ロシア,ソビエト連邦,シベリア,北方先住民族,先住少数民族問題
キーワード:ロシア,ソビエト連邦,シベリア,北方先住民族,先住少数民族問題