国立民族学博物館研究報告 2010 35巻4号
目 次
論文
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婚姻実践を通じた土地所有権・用益権の獲得
―フィジー諸島共和国ヴィティレヴ島西部のソロモン諸島民集落の事例を中心に― |
丹羽 典生
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545
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近代北インド古典音楽における社会音楽的アイデンティティの構築
―英領インド帝国期の"カースト統計"と"ナウチ関連問題"を中心に― |
田森 雅一
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583
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Phonetic Analysis of dGudzong Tibetan The Vernacular of
Khams Tibetan spoken in the rGyalrong Area |
Hiroyuki Suzuki
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617
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Areal and Universal Issues in Plant and Animal Nomenclature
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James A. Matisoff
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655
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Contesting the Streets: Shelter-Resistant Homeless Men and Encampments in Japan, America and Britain
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Tom Gill
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681
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Repatriation and the Second Life of Heritage: Return of the Masks in Kodiak, Alaska
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James Clifford
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713
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『国立民族学博物館研究報告』35 巻 総目次
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745
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寄稿要項・執筆要領
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747
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BULLETIN OF THE NATIONAL MUSEUM OF ETHNOLOGY
Vol.35 No.4 2011
Vol.35 No.4 2011
Articles
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Niwa, Norio
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Acquiring Land Rights through Marriage Practice: A Case Study of Solomon Islander Communities on western Viti Levu, Republic of the Fiji Islands
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545
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Tamori, Masakazu
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Building of Socio-musical Identity in Modern Hindustani Music: Focusing on Connection with Caste-based Census and Nautch-related Issues in British India
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583
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Suzuki, Hiroyuki
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Phonetic Analysis of dGudzong Tibetan The Vernacular of Khams Tibetan spoken in the rGyalrong Area
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617
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Matisoff, James A.
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Areal and Universal Issues in Plant and Animal Nomenclature
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655
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Gill, Tom
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Contesting the Streets: Shelter-Resistant Homeless Men and Encampments in Japan, America and Britain
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681
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Clifford, James
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Repatriation and the Second Life of Heritage: Return of the Masks in Kodiak, Alaska
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713
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婚姻実践を通じた土地所有権・用益権の獲得
―フィジー諸島共和国ヴィティレヴ島西部のソロモン諸島民集落の事例を中心に―
―フィジー諸島共和国ヴィティレヴ島西部のソロモン諸島民集落の事例を中心に―
丹羽 典生*
Acquiring Land Rights through Marriage Practice: A Case Study of Solomon
Islander Communities on western Viti Levu, Republic of the Fiji Islands
Islander Communities on western Viti Levu, Republic of the Fiji Islands
Norio Niwa
本稿は,移住先において不安定な土地所有の状況におかれる移民集団が,いかに土地所有権・土地用益権を獲得しているのか,その実践を明らかにすることを目 的とする。事例として,フィジーのヴィティレヴ島におけるソロモン諸島からの移民及び彼らの子孫たちが,事実上先住系フィジー人の独占的所有物となってい るフィジーの土地に,いかにアクセスしているのかを民族誌的データをもとに考察する。具体的には,本稿では,分析を通じて,ソロモン諸島民と婚姻実践が土 地へのアクセスの要となっていること,そして,婚姻実践は,婚出型と系譜書登録型に分類できることを明らかにする。同時に,そうした婚姻実践のもつ限界に ついても議論する。
In this paper, I would like to shed some light on how minority groups can gain access to land that is exclusively owned by indigenous peoples. Through a case study of the immigrant communities of Solomon Islanders on Viti Levu, Fiji, I unpack the fact that 1) the important factor is their marriage practice which consciously or unconsciously favors marriage with indigenous Fijians and 2) their practice can be divided into two categories such as a type of marriage out to Fijian community, and a type of enrollment as members of Native Land Register (iVola ni Kawabula).
*国立民族学博物館研究戦略センター
Key Words:minority group, land rights, marriage practice, Fiji, Solomon Islands
キーワード :少数民族,土地所有権,婚姻実践,フィジー,ソロモン諸島
キーワード :少数民族,土地所有権,婚姻実践,フィジー,ソロモン諸島
1 はじめに
1.1 問題提起―フィジーにおけるソロモン諸島移民
1.2 ソロモン諸島民に関する先行研究
2 フィジーにおける土地所有制度と系譜書
2.1 フィジーにおける土地所有制度
2.2 「フィジー人」であることの定義―ネイティヴ・ランドに対する土地所有権
3 ソロモン諸島民による土地へのアクセス―ラウト
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3.1 ラウトカ近郊のソロモン諸島民集落―S 集落とN 集落
3.2 土地アクセスへの方法
4 婚姻実践を通じた土地へのアクセスとその限界
4.1 ソロモン諸島民からみたフィジーの土地制度
4.2 婚姻実践とその分類―婚出型と系譜書登録型
4.3 系譜書登録型の限界
5 最後に
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近代北インド古典音楽における社会音楽的アイデンティティの構築
―英領インド帝国期の"カースト統計"と"ナウチ関連問題"を中心に―
―英領インド帝国期の"カースト統計"と"ナウチ関連問題"を中心に―
田森 雅一*
Building of Socio-musical Identity in Modern Hindustani Music: Focusing on
Connection with Caste-based Census and Nautch-related Issues in British India
Connection with Caste-based Census and Nautch-related Issues in British India
Masakazu Tamori
本稿は,今日の北インド古典音楽(ヒンドゥスターニー音楽)に特徴的な音楽流派であり社会組織であるガラーナーと,その概念形成に影響を及ぼしていると考 えられる英領インド帝国下での“カースト統計”(国勢調査)と“ナウチ関連問題”(踊り子とその伴奏者に対する蔑視)に注目し,今日の音楽家たちの社会音 楽的アイデンティティ形成について探求しようとする人類学的・社会歴史的な研究である。
ヒンドゥスターニー音楽の最終目標はラーガの表現にあると言っても過言ではない。そして,ヒンドゥスターニー音楽におけるラーガの即興演奏で最終的に問 われるのは,音楽家個人の理解力・創造力・表現力,そして演奏技術であることは間違いないだろう。しかし音楽家自身が様々な形式の談話において強調するの は個人の演奏技術や熟練度よりも,むしろガラーナーの伝統と権威である。
ガラーナーは,声楽・器楽・舞踊ごとに複数の存在が知られているが,音楽家たちがガラーナーという概念を用いて自分たちを語るようになったのは,20世 紀に入ってからのことであると考えられる。今日,大都市に住むサロードやシタールなどの弦楽器の主奏者に,自分たちのガラーナーをたずねると,その「名乗 り」として,セーニー・ガラーナーが主張される傾向にある一方,他のガラーナーに対する「名付け」としてミーラースィーというカテゴリーが用いられること もある。セーニーとはムガル帝国第3 代皇帝アクバル(在位1556–1605)の九宝の1 つに数えられた伝説的宮廷楽師ミヤーン・ターンセーンの名にちなむもので,セーニー・ガラーナーとは彼の子孫であるセーニヤーとその弟子筋のことをさす。 一方,ガラーナー以前の楽師のカテゴリーとして,カラーワント,カッワーリー,ダーディー,ミーラースィーの4つがあったとされるが,ムガル帝国期の宮廷 音楽に関する資料にはミーラースィーというカテゴリーは見当たらない。本稿では,英領インド帝国下のカースト統計において「結晶化」されたと考えられる ミーラースィーというカテゴリーと,彼らが「踊り子」の伴奏者として売春と結び付けられるに至ったプロセスに焦点を当てる。
本稿においては,最初に,今日を生きる音楽家の“われわれ”と“彼ら”についてのガラーナーの語りに現われる社会音楽的カテゴリーを抽出する。次に,そ れらの語りやカテゴリーがインドの文化社会史とどのように接合されているのかを検証する。そして英領インド帝国期における“カースト統計”と“ナウチ関連 問題”の余波が今日の音楽家の再帰的なアイデンティティ形成,すなわちセーニヤーとの結びつきを主張する一方でミーラースィーというカーストとの関係を排 除しようとするガラーナーの社会音楽的アイデンティティの構築に,いかなる影響を及ぼしているのかを探求する。
ヒンドゥスターニー音楽の最終目標はラーガの表現にあると言っても過言ではない。そして,ヒンドゥスターニー音楽におけるラーガの即興演奏で最終的に問 われるのは,音楽家個人の理解力・創造力・表現力,そして演奏技術であることは間違いないだろう。しかし音楽家自身が様々な形式の談話において強調するの は個人の演奏技術や熟練度よりも,むしろガラーナーの伝統と権威である。
ガラーナーは,声楽・器楽・舞踊ごとに複数の存在が知られているが,音楽家たちがガラーナーという概念を用いて自分たちを語るようになったのは,20世 紀に入ってからのことであると考えられる。今日,大都市に住むサロードやシタールなどの弦楽器の主奏者に,自分たちのガラーナーをたずねると,その「名乗 り」として,セーニー・ガラーナーが主張される傾向にある一方,他のガラーナーに対する「名付け」としてミーラースィーというカテゴリーが用いられること もある。セーニーとはムガル帝国第3 代皇帝アクバル(在位1556–1605)の九宝の1 つに数えられた伝説的宮廷楽師ミヤーン・ターンセーンの名にちなむもので,セーニー・ガラーナーとは彼の子孫であるセーニヤーとその弟子筋のことをさす。 一方,ガラーナー以前の楽師のカテゴリーとして,カラーワント,カッワーリー,ダーディー,ミーラースィーの4つがあったとされるが,ムガル帝国期の宮廷 音楽に関する資料にはミーラースィーというカテゴリーは見当たらない。本稿では,英領インド帝国下のカースト統計において「結晶化」されたと考えられる ミーラースィーというカテゴリーと,彼らが「踊り子」の伴奏者として売春と結び付けられるに至ったプロセスに焦点を当てる。
本稿においては,最初に,今日を生きる音楽家の“われわれ”と“彼ら”についてのガラーナーの語りに現われる社会音楽的カテゴリーを抽出する。次に,そ れらの語りやカテゴリーがインドの文化社会史とどのように接合されているのかを検証する。そして英領インド帝国期における“カースト統計”と“ナウチ関連 問題”の余波が今日の音楽家の再帰的なアイデンティティ形成,すなわちセーニヤーとの結びつきを主張する一方でミーラースィーというカーストとの関係を排 除しようとするガラーナーの社会音楽的アイデンティティの構築に,いかなる影響を及ぼしているのかを探求する。
This paper is an attempt at an anthropological and socio-historical study that examines how musicians in modern India have been building their sociomusical identity on the concept of gharānā, which is a characteristic school and social organization in the world of north Indian classical music (Hindustani music). It focuses on how the caste-based census and nautch-related issues, i.e. looking down on musicians who accompanied nautch/dancing girls, in British-ruled India have impacted the identification of musicians today.
It is not an exaggeration to say that the ultimate aim of Indian classical music is its delineation of rāga. In the performance of rāga in Hindustani music, the personal understanding, imagination, expression and technique of the performer are of course important, but a musician never fails to stress the importance of the authority and authenticity of his gharānā.
There have been multiple gharānās in each genre, i.e. vocal, instrumental and dance, of Hindustani music. The particular point is the connection between the oral narratives of musicians about “themselves” and “others” and the relevant history. It was from the 20th century that Hindustani musicians in the larger cities started talking about “themselves” by utilizing the concept of gharānā with Seniyā, and about “others” as Mīrāsī in some cases. Seniyās were the descendants of Miyan Tansen, who was one of the nine jewels and the legendary most accomplished musician in the court of Akbar (reign.1556–1605), the third Mughal Emperor. In this paper, the term Seniyā refers to the direct descendants of Tansen, and Seni-gharānā is used for the groups, including disciples, who do not have a blood relationship with Seniyās. It is thought that there were four socio-musical categories of musicians, Kalāwant, Qawwāl, Ḍhāḍhi and Mīrāsī, before the concept of gharānā became common. The head musician of the Kalāwant at the Mughal court was Miyan Tansen. On the other hand, it is hard to find any mention of the category of Mīrāsī as court musician in the materials of the Mughal period. This paper focuses on the Mīrāsī that were considered to be crystallized in the caste-based census of British-ruled India and the process by which they came to be generally regarded as accompanists and assistants of nautch/dancing girls, i.e. prostitutes.
This paper first extracts the socio-musical categories from the oral narratives of contemporary musicians about their own gharānās and the others. And next it examines how those narratives and categories connect with the socio-cultural history of India. Finally, it makes clear how the caste-based census and the aftermath of nautch-related issues have impacted the reflexive identification of musicians today, and how gharānā as a socio-musical identity in Hindustani music became involved with Seniyā and why the Hindustani musicians are trying to eliminate the connection with Mīrāsī as a caste.
It is not an exaggeration to say that the ultimate aim of Indian classical music is its delineation of rāga. In the performance of rāga in Hindustani music, the personal understanding, imagination, expression and technique of the performer are of course important, but a musician never fails to stress the importance of the authority and authenticity of his gharānā.
There have been multiple gharānās in each genre, i.e. vocal, instrumental and dance, of Hindustani music. The particular point is the connection between the oral narratives of musicians about “themselves” and “others” and the relevant history. It was from the 20th century that Hindustani musicians in the larger cities started talking about “themselves” by utilizing the concept of gharānā with Seniyā, and about “others” as Mīrāsī in some cases. Seniyās were the descendants of Miyan Tansen, who was one of the nine jewels and the legendary most accomplished musician in the court of Akbar (reign.1556–1605), the third Mughal Emperor. In this paper, the term Seniyā refers to the direct descendants of Tansen, and Seni-gharānā is used for the groups, including disciples, who do not have a blood relationship with Seniyās. It is thought that there were four socio-musical categories of musicians, Kalāwant, Qawwāl, Ḍhāḍhi and Mīrāsī, before the concept of gharānā became common. The head musician of the Kalāwant at the Mughal court was Miyan Tansen. On the other hand, it is hard to find any mention of the category of Mīrāsī as court musician in the materials of the Mughal period. This paper focuses on the Mīrāsī that were considered to be crystallized in the caste-based census of British-ruled India and the process by which they came to be generally regarded as accompanists and assistants of nautch/dancing girls, i.e. prostitutes.
This paper first extracts the socio-musical categories from the oral narratives of contemporary musicians about their own gharānās and the others. And next it examines how those narratives and categories connect with the socio-cultural history of India. Finally, it makes clear how the caste-based census and the aftermath of nautch-related issues have impacted the reflexive identification of musicians today, and how gharānā as a socio-musical identity in Hindustani music became involved with Seniyā and why the Hindustani musicians are trying to eliminate the connection with Mīrāsī as a caste.
*埼玉大学教養学部・東洋英和女学院大学人間科学部非常勤講師,国立民族学博物館外来研究員
Key Words:Indian music, gharānā, caste-based census, nautch/dancing girl, socio-musical identity
キーワード:インド音楽,ガラーナー,カースト統計,踊り子,社会音楽的アイデンティティ
キーワード:インド音楽,ガラーナー,カースト統計,踊り子,社会音楽的アイデンティティ
1 はじめに
2 ガラーナーの「名乗り」と「名付け」
3 デリー諸王朝期におけるガラーナーの4つの起源
4 ムガル帝国期における楽師のカテゴリー
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5 英領インド帝国期の国勢調査における 音楽関係者の「カースト」とミーラースィー
6 "ナウチ関連問題"と売春の幇助者としてのミーラースィー
7 「カースト」から"ガラーナー"へ
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Phonetic Analysis of dGudzong Tibetan
The Vernacular of Khams Tibetan spoken in the rGyalrong Area
The Vernacular of Khams Tibetan spoken in the rGyalrong Area
Hiroyuki Suzuki*
ギャロン地域のカムチベット語・丹巴県格宗[dGudzong]方言の音声分析
鈴木 博之
dGudzong Tibetan is spoken in Danba County, Ganzi Tibetan Autonomous Prefecture in West Sichuan, China. It belongs to “twenty-four-villages’ patois,” an independent dialect group of Khams Tibetan spoken in the rGyalrong area. Apart from my several linguistic reports, there are no detailed descriptions of this variety of Khams Tibetan. In this paper, the phonetic analysis of the dGudzong dialect is treated with special attention paid to the synchronic phonological framework of the dGudzong dialect as well as to several remarkable diachronic features through a comparison with Written Tibetan forms. The phonetic analysis is divided into three parts: consonants, vowels and suprasegmentals; the diachronic analysis also mentions typological characteristics among the Khams Tibetan dialects. At the end of the article, a list of the basic vocabulary (ca. 1000 words) is added.
中国四川省西部に位置する丹巴県は,チベット文化圏のギャロンと呼ばれる地域に属する多言語地域である。本稿では,丹巴県に分布するカムチベット語の1つ であるdGudzong方言について,音韻論的枠組みを考慮しつつ音声分析を行い,加えてチベット語文語形式との比較を通して音対応を考察する。音声分析 は子音・母音・超分節音(声調)に分けて行い,また文語形式との対応関係については特にカムチベット語諸方言の中での類型的特徴にも触れる。末尾に基本語 彙(約1000語)を付す。
*Université de Provence, Centre national de la recherche scientifigue, Japan Society for the Promotion of Science
Key Words:Tibetan, Khams Tibetan, twenty-four-villages' patois, rGyalrong, phonetics
キーワード:チベット語,カムチベット語,二十四村方言,ギャロン,音声学
キーワード:チベット語,カムチベット語,二十四村方言,ギャロン,音声学
1 Introduction
1.1 Backgroud
1.2 Framework of the description
2 Synchronic Description
2.1 Syllable structure
2.2 Consonants
2.3 Vowels
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2.4 Tonemes
3 Diachronic Analysis
3.1 Initial
3.2 Rhyme
3.3 Tones
4 Summary and Conclusion
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Areal and Universal Issues in Plant and
Animal Nomenclature
Animal Nomenclature
James A. Matisoff*
動植物命名法の地域性と普遍性
ジェイムズ・A・マティソフ
This paper explores the semantic and syntactic structure of names for plants and animals in a variety of languages, including English, Chinese, and Lahu, with additional examples from Thai, Japanese, and other languages. Cross-linguistic similarities and differences in the nomenclatural strategies of these languages are discussed, with special emphasis placed on compound names for plants that include animal names, and vice versa (e.g. tiger lily, pine rat).
小稿は様々な言語における動植物名称の意味的,統語論的構造を,主として英語,中国語,ラフ語について論じる。必要に応じ,タイ語,日本語などの例を適宜 加える。動植物の命名法における通言語的な類似と相異を上記の言語について考察するが,動物名を含む植物名あるいはその逆のケースについて,特に留意し た。
*Université de Provence, Centre national de la recherche scientifigue, Japan Society for the Promotion of Science
Key Words:plant and animal names, universal and areal features, semantic and syntactic patterns
キーワード:動植物の命名法,普遍性と地域性,意味的・統語的類型
キーワード:動植物の命名法,普遍性と地域性,意味的・統語的類型
1 Introduction
1.1 Common vs. scientific names
1.2 Independent lexemes (monomorphemic; opaque) vs. transparent compounds
1.3 Long vs. short zoonyms
1.4 Multiple names for the same species
2 Syntactic structure of collocational zoonyms and phytonyms
3 Semantic bases for collocational zoonyms and phytonyms
3.1 Locational/habitational
3.2 Appearance
3.2.1 A feature of its own appearance
3.2.2 A feature of another object in the world that resembles or is associated with the plant or animal
3.3 Geographical origin (especially of exotic species)
3.4 [animals only] Favorite food; host (of a parasite): zoophagonyms
3.5 [animals only] Sounds made by the species
3.6 [plants only] Taste
3.7 [plants only] Time when the plant comes into season
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3.8 Semantically exocentric/metaphorical (head-noun is not a hypernym)
3.8.1 Semantically interesting (head-noun is a hypernym, but modifying element is idiosyncratic)
3.9 Some Lahu myconyms
4 Intra- and inter-kingdom associations
4.1 Florafloric compounds: plant names modified by another plant name
4.2 Faunafloric compounds: plant names modified by an animal name
4.3 Faunafaunic compounds: animal names modified by another animal name
4.4 Florafaunic: animal name modified by a plant name
5 Theoretical issues, synchronic and diachronic
5.1 Descriptive vs. metaphorical collocations
5.2 Transparency vs. opacity
5.2.1 Opacification through morphosemantic change
5.3 Universal and areal questions
5.4 Cross-linguistic classificatory criteria for plant and animal terminology
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Contesting the Streets: Shelter-Resistant Homeless Men and
Encampments in Japan, America and Britain
Encampments in Japan, America and Britain
Tom Gill*
路上をめぐる争い―日本、米国、英国のシェルターを拒むホームレスの人々および路上生活者―
トム・ギル
The streets are contested space. According to context that contest can take many forms, but this paper, written as part of the Minpaku project on “anthropology of the streets,” deals with a particularly literal form of street contestation: that which occurs between homeless people and other players in the urban environment—mainstream society and the city authorities. Using case studies from Japan, the U.S.A. and Britain, this paper studies individual and collective responses to the challenges of living on the streets—broadly defined to include other public spaces—in 21st century industrialized cities. Homeless people are often portrayed as passive victims of modern urban society. In fact they show a range of strategies in their frequent encounters with the authorities, ranging from reluctant accommodation to active resistance.
路上は争いのスペースである。そこでの争いは様々な形態を取り得るが,本稿では,文字通りの意味での路上をめぐる争い,すなわち,都市環境においてホーム レスの人々とその他の当事者―社会の主流をなす人々と都市当局―との間で起こっている争いについて論じる。日本,米国,英国のケース・スタディーを利用 し,21世紀の工業都市における路上(広義には他の公共スペースも含めると定義する)での生活をとがめられた場合の,個人および集団としての対応について 検討する。ホームレスの人々は現代の都市社会の受動的被害者であるとしばしば表現される。しかし現実に,彼らは自治体との頻繁な衝突の際,シェルターへの 収容を渋ることから積極的に抵抗するという場合まで,様々な戦略を取っている。
* Meiji Gakuin University
Key Words:street, homeless, shelter, resistance, Japan
キーワード:路上,ホームレス,シェルター,抵抗,日本
キーワード:路上,ホームレス,シェルター,抵抗,日本
Introduction: Refusing Shelter
1 Active Resistance: Hotoke
2 Passive Resistance: Tsujimoto
3 Active Resistance: David
4 Passive Resistance: Mark
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5 Homeless Settlements in Japan: Collective Contestation of Space
6 Japanese Encampments and Expulsions
7 American Encampments and Expulsions
8 Conclusion
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Repatriation and the Second Life of Heritage:
Return of the Masks in Kodiak, Alaska
Return of the Masks in Kodiak, Alaska
James Clifford*
文化遺産の返還とその再生
―アラスカ州コディアク島の仮面をめぐって―
―アラスカ州コディアク島の仮面をめぐって―
ジェイムズ・クリフォード
An international forum “Repatriation and the Second Life of Heritage: Return of the Masks in Kodiak Alaska” was held on June 26, 2010 at Minpaku, as a part of the Minpaku Core Research Project, ‘Human Science of Materiality’. Professor James Clifford, the invited speaker, gave a lecture with the same title as the whole forum. This article is based on the lecture, and includes comments and remarks made by Yoshinobu Ota, Nobuhiro Kishigami and Kenji Yoshida during the panel discussion following the lecture.
本稿は,国立民族学博物館機関研究「マテリアリティの人間学」の一環として,2010年6月26日に民博の講堂で開催された国際研究フォーラム「文化遺産 の返還とその再生」において,本フォーラムに招聘したジェイムズ・クリフォードが,フォーラムと同題で行った講演をもとにした論考である。その後行われた パネルディスカッションにおける太田好信,岸上伸啓,吉田憲司によるコメント・所見を付論として掲載する。
*University of California, Santa Cruz
Key Words: Alaska, Alutiiq, Heritage, Museums, Repatriation
キーワード:アラスカ,アルティーク,遺産,博物館,返還
キーワード:アラスカ,アルティーク,遺産,博物館,返還
Repatriation and the Second Life of Heritage: Return of the Masks in Kodiak, Alaska
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James Clifford
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Comments
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Yoshinobu Ota
Nobuhiro Kishigami |
Convener’s remarks
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Kenji Yoshida
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